Αδιάφοροι οι Δήμοι για τα απορρίμματα
Οι 15 από τους 27 στην Περιφέρεια Πελοποννήσου δεν κατέθεσαν καν πρόταση για την διαχείριση τους
Οι 15 από τους 27 στην Περιφέρεια Πελοποννήσου δεν κατέθεσαν καν πρόταση για την διαχείριση τους
Η μελέτη για το νέο ΠΕΣΔΑ «προκρίνει» της συμβιβαστική λύση με την ΤΕΡΝΑ
Το πρόβλημα με τη διαχείριση των απορριμμάτων… τρώει τις σάρκες μας εδώ και 30 χρόνια περίπου.
Όσο δεν υπήρχαν τα πρόστιμα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, Δήμοι, Νομαρχίες και κυβερνήσεις βολεύονταν με τις κρυφές και φανερές χωματερές.
Τα τελευταία χρόνια οι… κουτόφραγκοι μας πήραν είδηση και άρχισαν την επιβολή προστίμων. Και πάλι, όμως, δεν ίδρωσε το αφτί κανενός, αφού παίρναμε τις αναγκαίες παρατάσεις προς συμμόρφωση.
Στο μεταξύ, εκατομμύρια ευρώ πετάγονταν στο σκουπιδοτενεκέ, αφού οι δήμαρχοι δεν ήθελαν να πάρουν ρίσκο και να δυσαρεστήσουν τους ψηφοφόρους τους.
Έτσι φτάσαμε στο… και πέντε, όταν το υπουργείο Περιβάλλοντος άρχισε να ψάχνει μια πιο συμφέρουσα λύση από αυτή που προέκρινε η Περιφέρεια με την ΤΕΡΝΑ. Διαπραγματεύτηκε εκ νέου με την εταιρεία, αλλά ζήτησε και από τους δημάρχους να προτείνουν τη δική τους λύση. Κι αυτοί βρήκαν την ακριβότερη και εκείνη λειψή.
Αποκαλυπτικό είναι το χθεσινό ρεπορτάζ του Γιώργου Λιάλιου στην "Καθημερινή:
«Ακριβότερη από 37,5 έως 51,5 εκατ. ευρώ, με περίπου το ίδιο κόστος στην “καθημερινή” διαχείριση των απορριμμάτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, θα είναι η δημιουργία αποκεντρωμένων εγκαταστάσεων για τους Δήμους, έναντι της ανάθεσης όλου του “πακέτου” σε ιδιώτη.
Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει η μελέτη για το νέο περιφερειακό σχεδιασμό (ΠΕΣΔΑ) που θα τεθεί στην κρίση των δημάρχων την προσεχή Δευτέρα.
Απογοητευτική, πάντως, παραμένει η αντιμετώπιση του μείζονος για την περιοχή προβλήματος από τους περισσότερους Δήμους, καθώς οι 15 από τους 27 Δήμους δεν κατέθεσαν καν δική τους πρόταση, ενώ τρεις στους πέντε νομούς δε θέλουν ΧΥΤΑ στα όριά τους.
Η μελέτη του ΠΕΣΔΑ, που είναι απαραίτητος για να προχωρήσει οποιοδήποτε έργο διαχείρισης απορριμμάτων στην Περιφέρεια, ολοκληρώθηκε και εστάλη στους Δήμους την προηγούμενη εβδομάδα.
Η μελέτη, την οποία εκπόνησε ιδιώτης για λογαριασμό του συλλογικού οργάνου των Δήμων για τα απορρίμματα (ΦΟΔΣΑ), προτείνει δύο σενάρια. Το πρώτο αφορά στην αποδοχή του σχεδίου της Περιφέρειας για την ανάθεση, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), σε ιδιώτη της διαχείρισης των απορριμμάτων για όλο το νομό. Το δεύτερο αφορά στη δημιουργία αποκεντρωμένων υποδομών, κάτι που έχουν ζητήσει οι Δήμοι που αντιδρούν στη ΣΔΙΤ.
Το πρώτο σενάριο είναι το γνωστό.
Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει η μελέτη για το νέο περιφερειακό σχεδιασμό (ΠΕΣΔΑ) που θα τεθεί στην κρίση των δημάρχων την προσεχή Δευτέρα.
Απογοητευτική, πάντως, παραμένει η αντιμετώπιση του μείζονος για την περιοχή προβλήματος από τους περισσότερους Δήμους, καθώς οι 15 από τους 27 Δήμους δεν κατέθεσαν καν δική τους πρόταση, ενώ τρεις στους πέντε νομούς δε θέλουν ΧΥΤΑ στα όριά τους.
Η μελέτη του ΠΕΣΔΑ, που είναι απαραίτητος για να προχωρήσει οποιοδήποτε έργο διαχείρισης απορριμμάτων στην Περιφέρεια, ολοκληρώθηκε και εστάλη στους Δήμους την προηγούμενη εβδομάδα.
Η μελέτη, την οποία εκπόνησε ιδιώτης για λογαριασμό του συλλογικού οργάνου των Δήμων για τα απορρίμματα (ΦΟΔΣΑ), προτείνει δύο σενάρια. Το πρώτο αφορά στην αποδοχή του σχεδίου της Περιφέρειας για την ανάθεση, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), σε ιδιώτη της διαχείρισης των απορριμμάτων για όλο το νομό. Το δεύτερο αφορά στη δημιουργία αποκεντρωμένων υποδομών, κάτι που έχουν ζητήσει οι Δήμοι που αντιδρούν στη ΣΔΙΤ.
Το πρώτο σενάριο είναι το γνωστό.
Η διαχείριση των απορριμμάτων γίνεται σε τρεις “ομάδες” Δήμων. Η πρώτη περιλαμβάνει την Κορινθία, την Αργολίδα και τη βόρεια Αρκαδία, η δεύτερη τη νότια Αρκαδία και τη Μεσσηνία και η τρίτη τη Λακωνία.
Σε καθεμία από αυτές κατασκευάζεται μία κεντρική μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων και ένας ΧΥΤΥ. Η μελέτη εξετάζει ένα “υποσενάριο”, δηλαδή την υλοποίηση της ΣΔΙΤ με τοπικές μονάδες κομποστοποίησης (έναντι των κεντρικών).
Όπως καταλήγει, με την προωθούμενη “κεντρική” λύση το συνολικό κόστος της επένδυσης ανέρχεται στα 156,9 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων τα 83,2 εκατ. ευρώ δημοσία δαπάνη) και η διαχείριση των σκουπιδιών ανά τόνο θα κοστίζει 51,6 ευρώ. Ενώ με τις τοπικές μονάδες κομποστοποίησης (υποσενάριο) το κόστος της επένδυσης ανεβαίνει στα 174,1 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων η δημόσια συμμετοχή είναι 97,5 εκατ.) και η διαχείριση των απορριμμάτων θα κοστίζει 51 ευρώ ο τόνος.
Το δεύτερο σενάριο εξετάζει την υιοθέτηση των προτάσεων των Δήμων για αποκεντρωμένη διαχείριση (χωρίς ΣΔΙΤ).
Σε καθεμία από αυτές κατασκευάζεται μία κεντρική μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων και ένας ΧΥΤΥ. Η μελέτη εξετάζει ένα “υποσενάριο”, δηλαδή την υλοποίηση της ΣΔΙΤ με τοπικές μονάδες κομποστοποίησης (έναντι των κεντρικών).
Όπως καταλήγει, με την προωθούμενη “κεντρική” λύση το συνολικό κόστος της επένδυσης ανέρχεται στα 156,9 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων τα 83,2 εκατ. ευρώ δημοσία δαπάνη) και η διαχείριση των σκουπιδιών ανά τόνο θα κοστίζει 51,6 ευρώ. Ενώ με τις τοπικές μονάδες κομποστοποίησης (υποσενάριο) το κόστος της επένδυσης ανεβαίνει στα 174,1 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων η δημόσια συμμετοχή είναι 97,5 εκατ.) και η διαχείριση των απορριμμάτων θα κοστίζει 51 ευρώ ο τόνος.
Το δεύτερο σενάριο εξετάζει την υιοθέτηση των προτάσεων των Δήμων για αποκεντρωμένη διαχείριση (χωρίς ΣΔΙΤ).
Όπως εκτιμάται, θα απαιτηθούν δέκα μονάδες επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων και ένας ΧΥΤΥ ανά περιφερειακή ενότητα (νομό).
“Η διασπορά των μονάδων οδηγεί σε μικρή σχετικά δυναμικότητα κάθε μονάδας, αφού μόνο τρεις από τις δέκα μονάδες έχουν δυναμικότητα μεγαλύτερη από 20.000 τόνους απορριμμάτων ανά έτος. Αυτό σημαίνει ότι το κόστος κατασκευής αυξάνεται σημαντικά και δεν μπορεί να καλυφθεί στο σύνολό του με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, δεδομένου ότι οι μονάδες αυτές θα παράγουν έσοδα”, αναφέρεται.
Όπως εκτιμάται, το συνολικό κόστος της επένδυσης θα ανέρχεται στα 152,8 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το Δημόσιο θα πρέπει να καλύψει τα 134,5 εκατ. ευρώ. Ενώ το κόστος διαχείρισης θα ανέρχεται στα 51-61 ευρώ ο τόνος.
Αξιοσημείωτη είναι η στάση πολλών Δήμων της Περιφέρειας Πελοποννήσου για ένα τόσο “καυτό” για την περιοχή τους πρόβλημα. Σύμφωνα με τη μελέτη, τοπικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων: Στην Αργολίδα κατέθεσε μόλις ένας Δήμος από τους πέντε, στην Αρκαδία κατέθεσαν δύο από τους πέντε, στην Κορινθία κατέθεσαν και οι έξι Δήμοι, στη Λακωνία κατέθεσαν τρεις από τους πέντε, στη Μεσσηνία τρεις από τους έξι Δήμους. Επιπλέον, οι Δήμοι Αργολίδας, Λακωνίας και της Μεσσηνίας δεν προτείνουν θέση για ΧΥΤΥ στα όριά τους».
Του Αντώνη Πετρόγιαννη
“Η διασπορά των μονάδων οδηγεί σε μικρή σχετικά δυναμικότητα κάθε μονάδας, αφού μόνο τρεις από τις δέκα μονάδες έχουν δυναμικότητα μεγαλύτερη από 20.000 τόνους απορριμμάτων ανά έτος. Αυτό σημαίνει ότι το κόστος κατασκευής αυξάνεται σημαντικά και δεν μπορεί να καλυφθεί στο σύνολό του με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, δεδομένου ότι οι μονάδες αυτές θα παράγουν έσοδα”, αναφέρεται.
Όπως εκτιμάται, το συνολικό κόστος της επένδυσης θα ανέρχεται στα 152,8 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το Δημόσιο θα πρέπει να καλύψει τα 134,5 εκατ. ευρώ. Ενώ το κόστος διαχείρισης θα ανέρχεται στα 51-61 ευρώ ο τόνος.
Αξιοσημείωτη είναι η στάση πολλών Δήμων της Περιφέρειας Πελοποννήσου για ένα τόσο “καυτό” για την περιοχή τους πρόβλημα. Σύμφωνα με τη μελέτη, τοπικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων: Στην Αργολίδα κατέθεσε μόλις ένας Δήμος από τους πέντε, στην Αρκαδία κατέθεσαν δύο από τους πέντε, στην Κορινθία κατέθεσαν και οι έξι Δήμοι, στη Λακωνία κατέθεσαν τρεις από τους πέντε, στη Μεσσηνία τρεις από τους έξι Δήμους. Επιπλέον, οι Δήμοι Αργολίδας, Λακωνίας και της Μεσσηνίας δεν προτείνουν θέση για ΧΥΤΥ στα όριά τους».
Του Αντώνη Πετρόγιαννη
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, δύο (2) δήμοι στην Αρκαδία κατέθεσαν Τοπικό Σχέδιο Αποκεντρωμένης Διαχείρισης. Οι Δήμοι στην Αρκαδία είναι πέντε (5) και προφανώς, ο Δήμος Μεγαλόπολης δεν είναι ένας από τους δύο που κατέθεσαν Σχέδιο...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤότε, γιατί στις 26 Μαϊου 2016 ο κ. Δήμαρχος αναθέτει σε εξωτερικό Σύμβουλο την υποστήριξη του Δήμου για την εκπόνηση ενός τέτοιου Σχεδίου; (ΑΔΑ: 785ΑΩΛ8-779); Πότε θα το εκπονήσει, πότε θα το καταθέσει και πότε θα το υλοποιήσει, εάν τελικά προκριθεί η ΣΔΙΤ; Θα πληρωθεί ο χριστιανός με 8 χιλιάρικα χωρίς λόγο;