Του Γιώργου Παναγόπουλου
Το ζήτημα επαναλειτουργίας της σιδηροδρομικής γραμμής Καλαμάτα - Αθήνα
έρχεται ξανά στην επικαιρότητα μέσα
από τη σύνδεσή της με επενδύσεις στη Μεγαλόπολη.
Μέχρι τώρα το ενδιαφέρον ήταν θεωρητικό, αλλά πλέον το ζήτημα μπαίνει σε μια πραγματική βάση. Ο σιδηρόδρομος στην Πελοπόννησο δεν έκλεισε γιατί υπήρχε κάποια τρελή συνομωσία, αλλά γιατί δεν ήταν ανταγωνιστικός σε σχέση με τις οδικές μεταφορές. Ειδικά μετά την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου το τρένο έπαψε να είναι ελκυστικό και ήταν βαριά ζημιογόνο. έρχεται ξανά στην επικαιρότητα μέσα
από τη σύνδεσή της με επενδύσεις στη Μεγαλόπολη.
Για να υπάρξει λοιπόν επαναλειτουργία του σιδηρόδρομου της Πελοποννήσου θα πρέπει να είναι βιώσιμος, και για να γίνει βιώσιμος χρειάζεται μεταφορικό έργο σε εμπορεύματα και επιβάτες.
Πώς μπορεί να γίνει ανταγωνιστικό ένα μέσο μεταφοράς το οποίο έκλεισε για λόγους ανταγωνισμού;
Υπάρχει καταρχήν μια ευνοϊκή συγκυρία σε σχέση με τη μεταφορά εμπορευμάτων, μιας και έχει αυξηθεί ιδιαίτερα το κόστος των οδικών μεταφορών, τόσο λόγω καυσίμων όσο και λόγω έλλειψης οδηγών. Στο επίπεδο των επιβατών τα πράγματα παραμένουν δύσκολα για το σιδηρόδρομο, εκτός και αν πραγματοποιηθούν σημαντικές επενδύσεις στο δίκτυο από την Καλαμάτα μέχρι την Κόρινθο, έτσι ώστε να καταστεί το τρένο ανταγωνιστικό με υψηλές ταχύτητες και μείωση του χρόνου μεταφοράς των επιβατών στην Αθήνα.
Στην περίπτωση αυτή μιλάμε για καινούργια χάραξη με ηλεκτροκίνηση: ένα έργο πολύ ακριβό, κάτι που καθιστά δύσκολη τη χρηματοδότησή του. Η σιδηροδρομική γραμμή στην παρούσα φάση μπορεί να λειτουργήσει ανταγωνιστικά μόνο για μεταφορά πρώτων υλών και εμπορευμάτων.
Να αποτελέσει δηλαδή μια δημόσια υποδομή προσέλκυσης επενδύσεων στις ΒΙΠΕ Μεγαλόπολης, Μελιγαλά, Τρίπολης και Καλαμάτας.
Για επιβάτες μπορεί να υπάρχει μόνο τουριστική – περιηγητική λειτουργία, μιας και δεν μπορεί να είναι ανταγωνιστική στις οδικές μεταφορές.
Σε κάθε περίπτωση το τρένο για να λειτουργήσει θα πρέπει να κινηθεί σε διαφορετική κατεύθυνση από αυτή του παλιού ΟΣΕ. Να παραχωρηθεί η λειτουργία σε εξειδικευμένη εταιρεία στο χώρο των σιδηροδρομικών μεταφορών προκειμένου να μεταφέρονται εμπορεύματα. Η λειτουργία επιβατικού σιδηρόδρομου απαιτεί τεράστιες επενδύσεις, ενώ η προαστιακή λειτουργία δεν μπορεί να είναι βιώσιμη με βάση τα υπάρχοντα δημογραφικά χαρακτηριστικά της περιοχής. Υπάρχει η δυνατότητα στον παρόντα χρόνο να σφυρίξει τρένο για τις επιχειρήσεις και στο μέλλον να διατεθούν πόροι για συνολική αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, που θα φτάνουν τον σύγχρονο σιδηρόδρομο στην Καλαμάτα.
Η ευκαιρία που τώρα παρουσιάζεται μπορεί και πρέπει να αξιοποιηθεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου