Σάββατο 1 Αυγούστου 2015

Διευκρινίσεις για τις… διευκρινήσεις. ( Αρχαίο Θέατρο Μεγαλόπολης)


Διευκρινίσεις για τις… διευκρινήσεις.

(Σχετικά με την εκδήλωση στο Αρχαίο Θέατρο Μεγαλόπολης)

Γράφει ο Ι. Γ. Ασημακόπουλος


 Με αφορμή το διάλογο που αναπτύχθηκε κάτω από ανάρτηση γνωστού μπλόγκ, και αφορά την εκδήλωση που σχεδιάζεται να γίνει (από ποιον;;;) μετά από δύο σχεδόν δεκαετίες απραξίας, στο αρχαίο θέατρο Μεγαλόπολης, θεωρώ ότι υπάρχει «θέμα» και χρειάζονται διευκρινίσεις. Συγκεκριμένα:

Το ότι γενικά, δεν υπάρχει ολοκληρωμένη άποψη για την εκδήλωση, προφανώς φταίνε οι διοργανωτές που δεν φρόντισαν να εκδώσουν σχετικές ανακοινώσεις και δελτία τύπου, αλλά και εκείνα τα τοπικά ΜΜΕ, που ενώ ασχολήθηκαν, δεν «έψαξαν» το θέμα.

Για ότι αφορά το ύφος και το χαρακτήρα των σχολίων που γίνονται κάτω από αναρτήσεις, τις διαβάζει όποιος αντέχει. Η ελευθερία του λόγου στο διαδίκτυο είναι νομικά κατοχυρωμένη και για όποιον θίγεται υπάρχει νόμιμος τρόπος αναζήτησης του δικαίου. Μπορεί να μη αρέσουν τα σχόλια και κάποιες απόψεις των σχολιαστών στον Μπλόγκερ, όμως δεν έχει το δικαίωμα να λέει ότι κάποιοι σχολιαστές θέλουν γιατρό, ότι βλέπουν φαντάσματα,  ότι είναι κομπλεξικοί, κακομοίρηδες κλπ, αν σέβεται αυτό που υποτίθεται πως κάνει. Δηλαδή ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ.

Η Περιφέρεια, ο Δήμος και γενικά οι θεσμοί, έχουν ιερή υποχρέωση να αναδείξουν την πολιτιστική μας κληρονομιά. Να αναστηλώσουν τα μνημεία του πολιτισμού μας που είναι έρμαια των καιρών, και να τα παραδώσουν στην κοινωνία. Το «μπράβο» με φανφάρες και τυμπανοκρουσίες, προς ένα θεσμό που απλά και αυτονόητα κάνει το καθήκον του απέναντι στον τόπο και στους πολίτες που τον επέλεξαν να τους υπηρετήσει, δεν έχει κανένα νόημα, εκτός από μια διάθεση υστερόβουλης δουλικότητας.

Οι πολιτευτές, οι λογής παράγοντες και παραγοντίσκοι θα πρέπει να περιορίζονται στο ρόλο τους. Το «κατόπιν ενεργειών μου» ανήκει πλέον σε άλλες εποχές και για να πάμε μπροστά σαν κοινωνία, θα πρέπει να το αποβάλουμε από τη ζωή μας.

Με το άνοιγμα του αρχαίου θεάτρου, προκύπτουν κάποια ερωτήματα, όπως: Τι άλλαξε φέτος, ενώ τόσα χρόνια (πέρσι ας πούμε) απαγορευόταν η χρήση του και δίνονταν παραστάσεις αρχαίας τραγωδίας στον προαύλιο χώρο σε ένδειξη διαμαρτυρίας που ήταν κλειστό; Τι μεσολάβησε; Εξέλειπε η επικινδυνότητά του; (Δεν ξεχνώ πριν τρία ή τέσσερα χρόνια, που η εφορία αρχαιοτήτων έδωσε άδεια να γίνει μία και μοναδική εκδήλωση, επιτρέποντας μόνο μερικές δεκάδες θεατών να μπουν στο μνημείο.) Εξέλειπαν γενικά οι λόγοι για τους οποίους δεν δινόταν σε χρήση τα προηγούμενα χρόνια; Το άνοιγμα του μνημείου θα ισχύσει μόνο για φέτος ή είναι οριστικό; Οι σκαλωσιές που καθαιρέθηκαν από την ορχήστρα του Αρχαίου Θεάτρου για να γίνει η εκδήλωση, θα επανέλθουν; Ποιος πληρώνει το ράβε ξήλωνε;

Είναι σαφές πως η κάθε εκδήλωση απαιτεί και τον ανάλογο χώρο για να πραγματοποιηθεί. Παραδείγματος χάριν, αλλού τα μπουζούκια, αλλού τα καρναβάλια και οι αρκουδιαραίοι, αλλού τα νταούλια και οι ζουρνάδες, αλλού το σινεμά και το θέατρο.

Προφανώς, καταλληλότεροι χώροι για μουσικές συναυλίες είναι το δημοτικό στάδιο, οι πλατείες και οι αλάνες. Σε καμιά περίπτωση όμως, το αρχαίο θέατρο.

Στα πολιτιστικά μας μνημεία, αρμόζει ιδιαίτερος σεβασμός. Χωρίς διάθεση απόρριψης ή απαξίωσης κάποιων πολιτιστικών δραστηριοτήτων, το Αρχαίο Θέατρο προσφέρεται μόνο για εκδηλώσεις υψηλής αισθητικής. Δεν μπορεί να μετατραπεί σε «Κολοσσαίο», προκειμένου να καλυφθούν τυχόν επικοινωνιακές ανάγκες κάποιων. Όποια εκδήλωση δεν συνάδει με την ιερότητα του μνημείου και την πολιτιστική του αξία, είναι καθαρή ιεροσυλία.

Πραγματικά, είναι τεράστια η καλλιτεχνική μορφή του Μίκη Θεοδωράκη και θα μπορούσε κάτω από κάποιες προϋποθέσεις, να χωρέσει στο μνημείο. Όμως μετά από δυο δεκαετίες απαξίωσης και απραξίας, για λόγους συμβολισμού και μόνο, το Αρχαίο Θέατρο Μεγαλόπολης θα έπρεπε να ανοίξει με μια κορυφαία παράσταση αρχαίας τραγωδίας…

Διαβάζω από συγκεκριμένη ανάρτηση σε μπλόγκ γνωστού Μεγαλοπολίτη, ότι «έγιναν μεγάλες προσπάθειες χωρίς να μπορέσει να βρεθεί κάποιο σχήμα, κυρίως λόγω των γνωστών οικονομικών προβλημάτων. Προσπάθειες έγιναν και για να παρουσιαστεί μια συμφωνική ορχήστρα αλλά πάλι ήταν αδύνατον να βρεθεί λύση. Μπροστά στην επιλογή να μην γίνει τίποτα επιλέχθηκε το συγκεκριμένο σχήμα , χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι μια πολύ σημαντική παρουσία.»

Δεν ξέρω αν ο συγκεκριμένος μπλόγκερ είναι και ο αρμόδιος για να δώσει απαντήσεις, αλλά μιας και το παίρνει επάνω του προφανώς θα έχει το πράσινο φως από τους «θεσμούς». Ο μπλόγκερ λοιπόν, θέλει να μας πει πως δεν βρέθηκε κανένα θεατρικό σχήμα που ανεβάζει αρχαία τραγωδία, λόγω οικονομικών προβλημάτων; Το λέει αυτό για φέτος, που όλοι οι θίασοι κυριολεκτικά «κάνουν τούμπες» για μια παράσταση, λόγω της κρίσης; Το λέει για φέτος που ανεβαίνουν πολύ μεγάλες παραστάσεις με κορυφαίες αρχαίες τραγωδίες και ο ανταγωνισμός έχει ρίξει προφανώς τις τιμές; Ο κ. Μπάσης θα κοστίσει λιγότερα; Η συμφωνική θα στοίχιζε λιγότερα; Και πως έτσι, επιλέχτηκε η εσχάτη λύση; Αυτό αξίζει στο Μέγιστο της Αρχαιότητος; Αυτό μας αξίζει;

Το ότι βιώνουμε μια κρίση, δεν πάει να πει ότι θα πρέπει να χαμηλώνουμε τον πήχη. Δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να κάνουμε εκπτώσεις στην «αξία» της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Υπάρχουν κάποιες «αξίες» που δεν έχουν τιμή. Όταν όμως αυτές οι «αξίες» αποκτήσουν τιμή, τότε έρχεται η πραγματική κρίση.

1 σχόλιο:

  1. Κάποτε, λένε, σε άλλες εποχές, στο αρχαιο θεατρο κανανε βολη τα ΤΕΑ. Ιεροσυλία. Σήμερα θα το κάνουν μπουζουκερί... Αντε να το δουμε και σκυλάδικο... Να ησυχασουμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή