Από το Υπουργείο ανακοινώθηκε ότι υπήρξε έντονο ενδιαφέρον για ...επενδύσεις από Γερμανούς επιχειρηματίες.
Μεταξύ των ενδιαφερόντων τους περιλαμβάνεται και η ...διαχείριση των απορριμμάτων.
Δημοσιεύουμε το πρόσφατο ολοκληρωμένο Καταστατικό της Εταιρείας-υβρίδιο της ΤΕΡΝΑ, με την επωνυμία ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ Α.Μ.Ε., που πρόκειται, με τις ευλογίες πολλών, να αναλάβει τη διαχείριση των απορριμμάτων της Πελοποννήσου, μέσω της περιβόητης Σύμπραξης ΣΔΙΤ...
Θα ήθελα να ρίξετε μια ματιά στο άρθρο 35 "ΜΕΤΟΧΕΣ – ΜΕΤΟΧΟΙ - ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ" (Σελ. 30).
Σε αυτό το άρθρο γίνεται λόγος για δυνατότητα, τρόπον τινά μεταπώλησης της εταιρείας, έπειτα από έγκριση της Περιφέρειας Πελοποννήσου, που αν περάσει άπρακτη η προθεσμία είκοσι ημερών από την υποβολή του σχετικού αιτήματος, τότε μια τέτοια ενέργεια μπορεί να γίνει μονομερώς από την εταιρεία...
Γιατί άραγε, σε ένα Καταστατικό μιας Εταιρίας να γίνεται ειδικότερη μνεία για τη διαδικασία μεταπώλησής της σε τρίτους;
Μήπως έχει ήδη σχεδιασθεί να γίνει πραγματικότητα αυτό το ενδεχόμενο, αφού "κλειδώσει" το πακέτο της συμφωνίας;
Μήπως, δηλαδή, η ΤΕΡΝΑ θα είναι παρελθόν από τη διαχείριση των απορριμμάτων της Πελοποννήσου, πουλώντας την εταιρεία-υβρίδιό της, κατά τα πρότυπα που πριν από χρόνια η ΜΕΤΚΑ πούλησε το πακέτο της κατασκευής της 5ης Μονάδας Φυσικού Αερίου στην ΤΕΡΝΑ, μέσα σε μια νύκτα;
Μήπως, εν τέλει, οι αγοραστές να τυγχάνουν να είναι από τη Γερμανία;
Μην το κάνετε αυτό, μην μπλέκετε μεταξύ τους παντελώς άσχετες υποθέσεις. Στην περίπτωση της 5ης μονάδας φυσικού αερίου στην Μεγαλόπολη , το ανάδοχο σχήμα αναλάμβανε το έργο της κατασκευής της μονάδας κατά παραγγελία της ΔΕΗ (όχι και την διαχείριση – χρήση της μονάδας) με προσυμφωνημένο κόστος η κάλυψη του οποίου αφορούσε αποκλειστικά την ΔΕΗ. Ενώ στην περίπτωση των απορριμμάτων με την ΣΔΙΤ έχουμε σύμπραξη Δημοσίου και ανάδοχου ιδιώτη ο οποίος αναλαμβάνει τον σχεδιασμό και την κατασκευή του έργου, την κάλυψη σημαντικού μέρους του κόστους αυτού ΚΑΙ την λειτουργία και διαχείριση για λογαριασμό του Δημοσίου με το αζημίωτο φυσικά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην περίπτωση της 5ης μονάδας, για την ΔΕΗ (και κατά συνέπεια για το δημόσιο) δεν άλλαξε τίποτα ούτε στους όρους της σύμβασης, ούτε στο προσυμφωνημένο κόστος και ΔΕΝ έγινε μονομερώς η αλλαγή στο ανάδοχο σχήμα αλλά κατόπιν σχετικού αιτήματος το οποίο εγκρίθηκε από το διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΗ στις 17-10-2011. Κι έτσι η κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ Α.Ε. - ΕΤΑΔΕ Α.Ε. υποκαταστάθηκε από την κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ Α.Ε. - ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
Το ιστορικό έχει ως εξής. Το 2007 η ΜΕΤΚΑ Α.Ε. αποκτά από την ΔΕΛΤΑ Project Α.Ε. το 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΤΑΔΕ Α.Ε. (Ενεργειακή Τεχνική Αναπτυξιακή Δυτικής Ελλάδος) . Τον Αύγουστο του 2009 το διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΗ αποφασίζει την ανάθεση του έργου κατασκευής της 5ης μονάδας στην μειοδότρια κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ Α.Ε. - ΕΤΑΔΕ Α.Ε. με ποσοστό συμμετοχής 10% για την πρώτη και 90% για την δεύτερη. Η σύμβαση υπογράφηκε τον Νοέμβριο του 2009. Να σημειωθεί ότι βάση της αρχικής προκήρυξης ο μειοδότης αναλάμβανε και την συντήρηση τους έργου για 6 έτη μετά το πέρας της παράδοσης και την έναρξη λειτουργίας της μονάδας. Το δικαίωμα αυτό το είχε η ΜΕΤΚΑ στο 100% το οποίο και διατήρησε στην συνέχεια (η σχετική σύμβαση υπογράφηκε 31-5- 2011).
Τον Ιανουάριο του 2010 η ΜΕΤΚΑ Α.Ε. είχε αναλάβει ήδη την διεκπεραίωση κατασκευής 6 μεγάλων ενεργειακών έργων σε Ελλάδα & εξωτερικό ενώ βρισκόταν στο στάδιο των τελικών διαπραγματεύσεων για την ανάληψη κι ενός ακόμη μεγάλου ενεργειακού έργου στην Τουρκία (ήδη κατασκεύαζε κι άλλο εκεί). Η ΜΕΤΚΑ ήταν μειοδότρια και για την κατασκευή της μονάδας φυσικού αερίου της ΔΕΗ στο Αλιβέρι, η κατασκευή της οποίας ήταν να ξεκινήσει το 2007 αλλά λόγω ανεύρεσης αρχαιοτήτων στην περιοχή έπρεπε να προσδιοριστεί νέα τοποθεσία ανέγερσης ,γεγονός που οδήγησε σε καθυστερήσεις 2 ετών. Έτσι στα τέλη του 2009 το έργο για την κατασκευή της μονάδας στο Αλιβέρι κατέληξε να συμπίπτει με το αντίστοιχο έργο στην Μεγαλόπολη. Αυτός ήταν και ο λόγος για τον οποίο η ΜΕΤΚΑ αποφάσισε να προχωρήσει στις αρχές του 2010 στην πώληση του 100% της θυγατρικής της ΕΤΑΔΕ Α..Ε. την οποία αγόρασε η ΤΕΡΝΑ.
Με τον τρόπο αυτό η ΜΕΤΚΑ αποσυρόταν κατά 90% από το έργο κατασκευής της 5ης μονάδας στην Μεγαλόπολη, μειώνοντας το ρίσκο κινδύνου που απορρέει από το να κατασκευάζεις ταυτόχρονα δύο πανομοιότυπα έργα, εξοικονομώντας πόρους από επιπλέον οικονομικά ανοίγματα που θα ήταν αναγκασμένη να κάνει και επιπλέον διατηρούσε ένα ποσοστό συμμετοχής 10% στην κατασκευή και το 100% στην συντήρηση για 6 χρόνια. Αυτό όμως είχε κι ένα τίμημα, την απώλεια μιας χρήσιμης θυγατρικής της την οποία είχε αποκτήσει μόλις 2,5 χρόνια πριν. Με τα δεδομένα που προέκυψαν σε εκείνη την χρονική συγκυρία προέβη λοιπόν σε μια συμβιβαστική λύση.
Αυτά που μου κάνουν εντύπωση από το καταστατικό που παραθέτετε είναι τα εξής. Αντιγράφω από το καταστατικό, στο άρθρο 2
ΑπάντησηΔιαγραφή«…σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης σύμπραξης που ΘΑ συναφθεί και ΘΑ υπογραφεί νόμιμα μεταξύ της Περιφέρειας Πελοποννήσου, της Εταιρείας…»
Απορία πρώτη. Δεν είμαι νομικός και δεν γνωρίζω το νομικό καθεστώς με τις ΣΔΙΤ αλλά πόσο νόμιμο - νορμάλ είναι να εγκρίνει και να καταχωρεί στο ΓΕΜΗ το Χ επιμελητήριο το καταστατικό μιας εταιρίας που συμπράττει με το δημόσιο, το οποίο καταστατικό όμως βασίζεται σε σύμβαση η οποία ακόμη ΔΕΝ έχει υπογραφεί και γνωστοποιηθεί;
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως στο εν λόγω καταστατικό γίνονται αρκετές αναφορές – παραπομπές σε άρθρα της άγνωστης σύμβασης μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών η οποία δεν έχει υπογραφεί. Στο άρθρο 35 το οποίο αναφέρετε κι εσείς, υπάρχει για παράδειγμα πληθώρα σχετικών αναφορών – παραπομπών π.χ
«…το παρόν άρθρο και υπό τους όρους και προϋποθέσεις του άρθρου 74 της Σύμβασης Σύμπραξης…»
παρακάτω
«…ως η τελευταία ορίζεται στη Σύμβαση Σύμπραξης.»
παρακάτω
«...κατά τα ορισθέντα στο άρθρο 38 της Σύμβασης Σύμπραξης. Άλλως, θα εφαρμόζονται οι προβλέψεις του άρθρου 38 της Σύμβασης Σύμπραξης.» και πάει λέγοντας.
Το ζουμί της υπόθεσης βρίσκεται στο άρθρο 34 του εν λόγω καταστατικού και πιο συγκεκριμένα στις τρείς τελευταίες του σειρές στις οποίες αναγράφεται το εξής
«Η Σύμβαση Σύμπραξης όπως ΘΑ υπογραφεί και τυχόν τροποποιηθεί στο μέλλον ΥΠΕΡΙΣΧΥΕΙ για όσα θέματα αναφέρονται εκεί ακόμα και αν καθορίζουν τη λειτουργία της Εταιρείας και αφορούν στις εταιρικές της σχέσεις.»
Συνεπώς προκύπτει ότι το σημαντικότερο όλων είναι η Σύμβαση Σύμπραξης.
Δεύτερη απορία. Ποιός είναι ο συντάκτης της Σύμβασης Σύμπραξης και πού είναι αυτή;
Τρίτη απορία. Πώς έχει γνώση του περιεχομένου της Σύμβασης Σύμπραξης, πάνω στην οποία δομήθηκε και το καταστατικό της, η εταιρία της ΤΕΡΝΑ όταν οι ίδιοι οι Δήμαρχοι της Περιφέρειας Πελοποννήσου (όχι οι προσκυνημένοι και άβουλοι) δηλώνουν δημοσίως ότι το περιεχόμενο της Σύμβασης Σύμπραξης, τους είναι ακόμη άγνωστο και είναι ένας από τους βασικότερους λόγους που δεν δέχτηκαν να προβούν στην υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ ΦΟΣΔΑ και Περιφέρειας Πελοποννήσου; Δηλώσεις Δημάρχου Σπάρτης εδώ
https://www.eleftheriaonline.gr/local/politiki/aftodioikisi/item/124220-kata-tis-sdit-gia-ta-skoupidia-tis-peloponnisou-katigorimatikos-o-valiotis-sygkratimenos-o-makaris
Την ίδια ώρα μάλιστα που δηλώνουν επίσης ότι ούτε καν ολόκληρο το περιεχόμενο της προγραμματικής σύμβασης με την Περιφέρεια δεν τους έχει χορηγηθεί . Σχετικές δηλώσεις Δημάρχου Άργους Μυκηνών εδώ
http://www.kathimerini.gr/906609/article/epikairothta/ellada/nea-anavolh-gia-ta-aporrimmata-sthn-peloponnhso
Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα καλούνται να δώσουν η Περιφερειακή αρχή, ο ΦΟΣΔΑ, το επιμελητήριο Αρκαδίας, οι Δήμαρχοι της Περιφέρειας που συμφωνούν με αυτές με τις μεθοδεύσεις καθώς και οι Δήμαρχοι που έχουν πάθει μουγγαμάρα και τέλος οι εισαγγελείς της Πελοποννήσου.
Πολύ μπόχα τελικά η υπόθεση της διαχείρισης των απορριμμάτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου και φυσικά όπως προκύπτει και από την κείμενη εθνική νομοθεσία την ευθύνη δεν την είχε και δεν την έχει κανένας Γερμανός, Ιταλός κτλ. Την ευθύνη την είχαν και την έχουν οι Δήμαρχοι. Στους Δήμους ανήκε και ανήκει η κυριότητα της διαχείρισης των απορριμμάτων. Οι Δήμαρχοι της Περιφέρειας ευθύνονται που έδωσαν πριν από χρόνια λευκή επιταγή στον Περιφερειάρχη, οι Δήμαρχοι ευθύνονται και τώρα που παρά την τροπολογία με την οποία τους επιστρεφόταν στο ακέραιο η κυριότητα της διαχείρισης των απορριμμάτων επέλεξαν κάποιοι από αυτούς την σιωπή (και καλά ουδετερότητα), κάποιοι άλλοι να κάνουν την ουρά του Περιφερειάρχη και κάποιοι άλλοι την θεαματική κωλοτούμπα μόλις εξασφάλισαν ότι σε έδαφος του νομού τους μάλλον δεν θα κατασκευαστεί ποτέ μονάδα διαχείρισης (Νίκας). Κι έτσι έμειναν 5-6 να αντιτίθενται σθεναρά. Ποιοί Γερμανοί; Ιστορικά ο μεγαλύτερος εχθρός αυτού του τόπου βρισκόταν πάντα εντός των συνόρων του.
Πριν από την κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού της Δ.Ε.Η. Α.Ε. για την κατασκευή της 5ης Μονάδας προηγήθηκε, για όσους δε θυμούνται ή δε γνωρίζουν, μια δυστοκία της Δ.Ε.Η. Α.Ε., και ειδικότερα του τότε Προέδρου της κ. Αθανασόπουλου, σχετικά με την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτή η δυστοκία θεωρήθηκε, κυρίως από τη ΓΕΝΟΠ, τα τοπικά σωματεία και την τοπική αυτοδιοίκηση, ως "απειλή" για τη διατήρηση της θέσης της Μεγαλόπολης, ως "δεύτερου ενεργειακού κέντρου της Ελλάδας...
Αποτέλεσμα αυτής της "απειλής" ήταν οι παραπάνω να αρχίσουν έναν αγώνα ανατροπή της, ο οποίος ... ευοδώθηκε και έτσι η Δ.Ε.Η. Α.Ε. υπέγραψε τη σύμβαση με το κοινοπρακτικό σχήμα, ουσιαστικά με τη ΜΕΤΚΑ Α.Ε.
Κοντολογίς, οι "αγωνιστές" σφάχτηκαν στην ποδιά της ΜΕΤΚΑ Α.Ε... Και ήταν τόση η χαρά της τελευταίας και τόση η αγωνία της να πάρει το έργο, που σε δυο μήνες το έδωσε στην ΤΕΡΝΑ...
Συμπερασματικά, το παράδειγμα της παραπάνω ιστορίας, που τίποτε μεμπτό νομικά δεν είχε, δείχνει ότι οι "μεγάλοι" εργολάβοι και λοιποί, μπροστά στην επίτευξη των στόχων τους κάνουν και τέτοιες (αλλοπρόσαλλες για τους πολλούς) κινήσεις.
Από το Καταστατικό της ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ Α.Ε., φαίνεται ότι πράγματι, εν τη γεννέσει της, προβλέπει (και) τη μεταπώλησή της, ενδεχόμενο που δεν είναι καθόλου απίθανο να συμβεί, εάν "μεταφράσουμε" με ψυχραιμία τι σημαίνει το "ενδιαφέρον" γερμανικών επιχειρηματιών για τη διαχείριση των αστικών αποβλήτων και ανατρέξουμε στην "ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ" (έμπνευσης ΦΟΥΧΤΕΛ) όπου και η Περιφέρεια Πελοποννήσου και δήμοι της Πελοποννήσου, μεταξύ αυτών και ο Δήμος Μεγαλόπολης, συμμετέχουν δυναμικά...
Η παρακολούθηση αυτών των γεγονότων ενδιαφέρει τον τόπο μας γιατί ΕΔΩ σκέφτονταν και σκέφτονται να γίνει ο σκουπιδότοπος της Πελοποννήσου. Το εάν οι "σκουπιδιαραίοι" θα είναι οι Γερμανοί ή άλλοι δεν έχει σημασία, ωστόσο είναι η ΜΕΘΟΔΕΥΣΗ που ενοχλεί, με την οποία Έλληνες Βουλευτές και Υπουργοί, ακόμα και Αρκάδες, στρώνουν το χαλί ως υποτελείς στους απόγονους των Βισιγότθων, ψηφίζοντας σχετικούς νόμους και υπογράφοντας ανάλογες υπουργικές αποφάσεις...