Τρίτη 20 Οκτωβρίου 2015

Μαρία – Κυριακή Καραγγελή: Η Καλαματιανή δασκάλα που δημιουργεί και καινοτομεί

Ένα αξιόλογο εγχείρημα, μια αξιέπαινη πρωτοβουλία, ανέλαβε και υλοποιεί με αστείρευτη διάθεση, ακλόνητη πίστη και έντονο πάθος, η Καλαματιανή δασκάλα στο Γιαννιτσοχώρι της γειτονικής Ηλείας, Μαρία – Κυριακή Καραγγελή, που εκπλήσσει ευχάριστα την τοπική κοινωνία αλλά και την εκπαιδευτική κοινότητα ευρύτερα, καθώς δημιουργεί και καινοτομεί με το Κέντρο Νέων Γιαννιτσοχωρίου. 

Η Μαρία - Κυριακή Καραγγελή είναι δασκάλα στο Δημοτικό Σχολείο Γιαννιτσοχωρίου με καταγωγή από την Καλαμάτα. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια Ειδικής Εκπαίδευσης και η δημιουργός του Κέντρου Νέων Γιαννιτσοχωρίου το οποίο είναι το αποτέλεσμα της μακροχρόνιας έρευνάς της πάνω στην Καινοτομία στην Εκπαίδευση. 

Από τον περασμένο Μάιο έχει ξεκινήσει μια μεγάλη προσπάθεια από ομάδες εθελοντών εκπαιδευτών ώστε να προσφερθούν στα παιδιά του Γιαννιτσοχωρίου ευκαιρίες για δράσεις και νέα ερεθίσματα. Όλα αυτά πολύ προσεκτικά επιλεγμένα με παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά κριτήρια. Η ίδια φοίτησε στο ολιγοθέσιο Δημοτικό Σχολείο Ακοβίτικων, τα πρώτα σχολικά χρόνια και έπειτα στο 16ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας (Αγία Τριάδα). 

Οι δυνατότητες για δημιουργική διέξοδο τα απογεύματα ήταν ελάχιστες, παρόλο που υπήρχε διάθεση. Έχοντας αυτά τα βιώματα και μεγαλώνοντας σε αγροτική οικογένεια προσπαθεί στο σχολείο που εργάζεται ως μόνιμη εκπαιδευτικός τα τελευταία χρόνια να προσφέρει όλα όσα η ίδια στερήθηκε! Ήδη, στο Κέντρο Νέων Γιαννιτσοχωρίου, συνεργάζεται με διατροφολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς, γυμναστές και εκπαιδευτικούς από τη Μεσσηνία και την Καλαμάτα, ενώ έχει αναπτυχθεί στενή συνεργασία με το Δημιουργικό Εργαστήρι Ραχών. 

Το ΚΝΓ κάνει άνοιγμα τόσο στην Ηλεία όσο και στη Μεσσηνία και, μάλιστα, προγραμματίζονται δράσεις του να υλοποιούνται και στην Κυπαρισσία. Η ίδια απευθύνει πρόσκληση για συνεργασία σε σχολεία, συλλογικούς φορείς και εκπαιδευτικούς στη Μεσσηνία. Σημειώνεται πως, το Κέντρο Νέων Γιαννιτσοχωρίου διαθέτει σελίδα στο facebook και ιστολόγιο. Εμείς μιλήσαμε με την κα Καραγγελή για το ΚΝΓ, καθώς και το άνοιγμά του και στη Μεσσηνία:

Τι είναι το Κέντρο Νέων;
Το ΚΝΓ είναι μια ένωση προσώπων με κοινό στόχο την προσφορά ευκαιριών για γνώσεις και νέα ερεθίσματα στους νέους της επαρχίας. Είναι μια προσπάθεια να ζωντανέψουν τα χωριά μας και να γίνουν οι νέοι πιο ευτυχισμένοι.

Τι είναι για σας το κέντρο Νέων;
Το ΚΝΓ είναι για μένα το σύνολο των σκέψεων, των γνώσεων και των ιδανικών από τη σκοπιά μιας εκπαιδευτικού. Είναι το όνειρο ζωής και το ιδανικό που μπορεί να ζήσει κάποιος. Το λειτούργημα του εκπαιδευτικού που υπερήφανα υπηρετώ δεν είναι για μένα ένα κοπιαστικό επάγγελμα. Αντίθετα, θεωρώ πως αποτελεί ένα δώρο και μια ευλογία που κατάφερε να με βελτιώσει ως άνθρωπο και να ξυπνήσει μέσα μου όλα τα θετικά μου συναισθήματα. 

Θεωρώ πως δεν υπάρχει μεγαλύτερη ευτυχία από τη συναναστροφή με τα μικρά παιδιά. Δουλεύοντας ως δασκάλα σε σχολεία της επαρχίας τα τελευταία 10 χρόνια, διαπίστωσα πως τα παιδιά στερούνταν ερεθισμάτων με αποτέλεσμα να θεωρούν πως η επαρχία είναι τιμωρία και πως τα μεγάλα αστικά κέντρα είναι το ιδανικό μέρος για να ζήσουν.

Ποιες είναι οι δράσεις του Κέντρου και με τι κριτήρια έχουν επιλεχθεί;
Το ΚΝΓ λειτουργεί καθημερινά με πλούσιο πρόγραμμα ποικίλων δράσεων. Υπάρχουν ήδη σε λειτουργία τα ακόλουθα τμήματα: Τμήμα Εκμάθησης κιθάρας και ιστορίας της Μουσικής, Τμήμα Εκμάθησης Μπουζουκιού, Τμήμα Εκμάθησης Λαούτου, Τμήμα Χορωδίας, Θεατρικό Εργαστήρι, Κοινωνικό Φροντιστήριο, Καλλιτεχνικό Εργαστήρι, Τμήματα Αθλητικών Δραστηριοτήτων, Τμήμα Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης, Τμήμα Εκμάθησης Σκακιού, Τμήμα εκμάθησης παραδοσιακών και μοντέρνων χορών. 

Επίσης, λειτουργεί Δανειστική Βιβλιοθήκη και πραγματοποιούνται, ανά τακτά χρονικά διαστήματα σεμινάρια – βιβλιοπαρουσιάσεις, επιμορφωτικές προβολές και μαθήματα μέσω Skype σε χωριά της ορεινής Ηλείας. Όλες μας οι δράσεις είναι προσεκτικά επιλεγμένες με βάση αυστηρά παιδαγωγικά κριτήρια. Υπάρχουν πολλές δράσεις και δεξιότητες οι οποίες προσφέρουν στα παιδιά πολλαπλά οφέλη και δεν υπάρχει η δυνατότητα να ενταχθούν μέσα στο σχολικό ωρολόγιο πρόγραμμα.

Πείτε μας σχετικά με τα τμήματα και τα οφέλη που θα προσφέρουν στα παιδιά.
Ξεκινώντας από τα τμήματα Εκμάθησης Μουσικών οργάνων και χορωδιακού τραγουδιού, πρέπει να πούμε πως η μουσική καλλιεργεί τις κοινωνικές δεξιότητες ενός παιδιού. Το παιδί πρέπει να είναι σε θέση να λειτουργεί ως μέλος μιας ομάδας και να συνεργάζεται για την επίτευξη ενός κοινού στόχου, αυξάνει την αυτοεκτίμηση του παιδιού, βοηθά το παιδί να αντιληφθεί ευκολότερα κλίσεις και ταλέντα που μπορεί να έχει, βοηθά στην ανάπτυξη μιας υγιούς και ισορροπημένης προσωπικότητας και τέλος ανοίγει δρόμους και δημιουργεί νέες προοπτικές για την συστηματική ενασχόληση με τη μουσική κατά την ενηλικίωση. Επιπλέον, διδάσκει πειθαρχία και αυτοέλεγχο. 

Η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου απαιτεί αρκετό χρόνο για συνεχή εξάσκηση. Κατά συνέπεια, ο μαθητής πρέπει να φτιάξει ένα αυστηρό πρόγραμμα το οποίο να ακολουθεί σε καθημερινή βάση, βοηθά στην ανάπτυξη διαφόρων δεξιοτήτων που απαιτούν το συγχρονισμό του σώματος και του πνεύματος. Για να παίξει ένα παιδί κιθάρα , για παράδειγμα, πρέπει να είναι σε θέση να συγχρονίσει τις κινήσεις των δακτύλων του με αυτό που ακούει ή θέλει να ακούσει και όλα αυτά χωρίς να χάνεται ο ρυθμός. Επιπρόσθετα, μέσω της καλλιέργειας της φωνής του ο άνθρωπος βελτιώνει την αναπνευστική – καρδιακή του λειτουργία Τα μέλη μιας χορωδίας δεν εναρμονίζουν μόνο τις φωνές τους, αλλά και τους παλμούς της καρδιάς τους, οι οποίοι ανεβοκατεβαίνουν με τον ίδιο ρυθμό. 

Το Τμήμα εκμάθησης σκακιού έχει να προσφέρει πολλά στα παιδιά μιας και αναπτύσσει τη δημιουργικότητα, την αναλυτική σκέψη καθώς και την κριτική σκέψη ( ο σκακιστής ασκείται στην παρατήρηση, κάνει συγκρίσεις, κατηγοριοποιήσεις, ιεραρχήσεις, υποθέσεις- προβλέψεις, αναλύσεις και επαληθεύσεις). Ειδικά για τους μαθητές των δύο πρώτων τάξεων του δημοτικού σχολείου το σκάκι βοηθά στην ανάπτυξη επίκτητων μαθησιακών ικανοτήτων. Αναπτύσσει την ικανότητα για σχεδιασμό και λήψη αποφάσεων και ιδιαίτερα σε μαθητές με μαθησιακά προβλήματα βοηθά σημαντικά στη βελτίωση της δεξιότητας διατύπωσης και ανάλυσης λεκτικών συλλογισμών αλλά και στην άσκηση αυτοελέγχου. Όσον αφορά τα τμήματα αθλητικών δραστηριοτήτων, αξίζει να αναφέρουμε πως η άσκηση βελτιώνει τη φυσική κατάσταση των παιδιών, περιορίζεται σημαντικά ο χρόνος που περνά το παιδί μπροστά στην τηλεόραση ή στην οθόνη του υπολογιστή και ο χρόνος αυτός αντικαθίσταται από σωματική δραστηριότητα και αυξάνει την αυτοπεποίθηση και τον αυτοσεβασμό. 

Σχετικά με το Θεατρικό Εργαστήρι και τα Μαθήματα Θεάτρου, αρκεί να πούμε ότι προσφέρει πολλαπλά οφέλη στα παιδιά. Το θεατρικό παιχνίδι είναι μια βιωματική δραστηριότητα, όπου τα παιδιά μέσα από τη μίμηση, την κίνηση, τη μουσική εκφράζονται και επικοινωνούν με ένα διαφορετικό τρόπο. Το παιδί μπορεί να εκφραστεί δημιουργικά και να ενισχύσει τη σκέψη του, τα συναισθήματά του και τη φαντασία του. Μέσα από το θεατρικό παιχνίδι προσεγγίζεται και αναλύεται η ανθρώπινη συμπεριφορά. Τα παιδιά μαθαίνουν να έρχονται σε επαφή με καταστάσεις από την καθημερινότητά τους. Μέσα από τη δημιουργία μιας ιστορίας-παραμυθιού σταδιακά συνειδητοποιούν τα όρια της φαντασίας και του πραγματικού. Το θεατρικό παιχνίδι ταυτίζεται με τη δραματοποίηση ή τη δημιουργία φανταστικών καταστάσεων και τη δράση μέσα σε αυτές. 

Η έμφαση δίνεται περισσότερο στη διαδικασία και όχι στο αποτέλεσμα. Τέλος, οι δράσεις των καλλιτεχνικών εργαστηρίων μας αναπτύσσουν την εφευρετικότητα και τη δημιουργικότητα. Όταν τα παιδιά ενθαρρύνονται να εκφραστούν και να πειραματιστούν στη δημιουργία της τέχνης, αναπτύσσουν μια αίσθηση καινοτομίας που θα είναι σημαντική στην ενήλικη ζωή τους. Η κοινωνία μας σήμερα για να προχωρήσει μπροστά χρειάζεται άτομα που να γνωρίζουν πώς να σκέφτονται, να αναζητούν νέους τρόπους για βελτίωση, χωρίς να ακολουθούν μόνο κατευθύνσεις.

Πώς μπορεί να συνδεθεί η πολύπλευρη αυτή δράση με τον όμορο νομό της Μεσσηνία, που, άλλωστε, αποτελεί και την γενέτειρά σας;
Το ζητούμενο αλλά και το όνειρό μας είναι να γίνει ένα άνοιγμα στη Μεσσηνία από όπου κατάγομαι και αγαπώ ιδιαίτερα. Αρχικά, η ομάδα των εθελοντών του Κέντρου κάνει έκκληση σε όλους τους επαγγελματίες και φορείς που σχετίζονται με τα παιδιά και τους νέους να συμβάλλουν με όποιον τρόπο μπορούν σε αυτή την προσπάθεια. Επιπρόσθετα, γίνεται πρόταση δημιουργίας και άλλων εθελοντικών δομών στα όμορα χωριά της Μεσσηνίας μας και κυρίως στα χωριά που στερούνται ακόμη και την ύπαρξη ενός σχολείου. 

Αξίζει να αναφέρω πως, το παράδειγμα των Ραχών Κυπαρισσίας είναι ένα σπουδαίο εγχείρημα το οποίο αμέσως αγκαλιάστηκε από όλους τους εθελοντές μας και θα υπάρξει στενή συνεργασία. Κλείνοντας, το κοινωνικό φροντιστήριο Πύργου, το οποίο έχει καθιερωθεί και αποτελεί πλέον θεσμό, μπορεί να μας στηρίξει σε όποια παρόμοια προσπάθεια επιχειρηθεί στη Μεσσηνία, μιας και ήδη στηρίζει με τις πολύτιμες κατευθύνσεις που μας δίνει, το κοινωνικό φροντιστήριο του Κέντρου Νέων Γιαννιτσοχωρίου. Ας χαρίσουμε στους νέους της επαρχίας το μέλλον που ονειρευόμασταν όλοι αλλά δεν καταφέραμε να έχουμε, για να οικοδομήσουμε ένα πιο αισιόδοξο αύριο. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου