Σεπτέμβρης ..και μια κατηγορία ανθρώπων ξεκινά τη σκληρή εργασία. Οι μαθητές με τις 6 ώρες περίπου στο ύστερα στο σπίτι για μια μικρή ανάπαυλα φαγητού κατά το μεσημέρι και μετά ..βουρ για τις υποχρεώσεις (διάβασμα- μελέτη, ξένη γλώσσα, μουσική, χορός, αθλητισμός κα).
Για όλα τα παραπάνω είναι φανερό ότι οι απαιτήσεις στη διατροφή είναι υψηλές, ειδικά αν συνυπολογίσουμε ότι μιλάμε για ανθρώπους που είναι στην ανάπτυξη. Ιδού λοιπόν ορισμένες βασικές κατευθυντήριες γραμμές για τη διατροφική ζωή του μαθητή:
Α. ΣΥΖΗΤΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ..
Όσοι επιμελούνται ένα παιδί αποτελούν έναν καλό σύμβουλο. Αξιοποιήστε αυτή τη δυνατότητα και συζητήστε μαζί του πόσα οφέλη προσφέρει η υγιεινή διατροφή. Αναφέρετε ορισμένους διαπιστωμένους συσχετισμούς υγείας και διατροφής (πχ «πολλά γλυκά οδηγούν στην τερηδόνα και στα μαύρα δόντια», «τα φρούτα περιέχουν βιταμίνες», «είναι τυχαίο ότι ο Ποπάυ έτρωγε σπανάκι;»). Γενικά χρησιμοποιήστε ατάκες που λειτουργούν εύηχα και δίνουν θετικά μηνύματα στο παιδί.
Β. ΜΙΛΗΣΤΕ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΩΙΝΟ, ΒΑΛΤΕ ΦΑΝΤΑΣΙΑ..
Είναι γνωστό ότι το πρωινό προσφέρει πολλά οφέλη στο μαθητή. Διεγείρει τη μνήμη, τη διάθεση, την απόδοση, προλαμβάνει την κόπωση (πνευματική, σωματική). Επίσης, το εν λόγω γεύμα βελτιώνει την εικόνα της γενικής διατροφής προσφέροντας θρεπτικά συστατικά, δηλαδή βοηθά στην αποσυμφόρηση παρουσίας τροφίμων καθώς μερικά από αυτά θα έχουν καταναλωθεί ήδη από το πρωί.
Επειδή, πολλές φορές γίνεται αρνητική ρουτίνα η επανάληψη των ίδιων τροφίμων κατά το πρωινό, βάλτε φαντασία, προσθέστε καινούργια τρόφιμα και χρώματα.
Επιλογές πρωινού:
-Ένα φλιτζάνι δημητριακά με κομμάτια φρέσκων φρούτων και ένα ποτήρι γάλα.
-Χτυπημένο (ή αχτύπητο) αυγό, ψωμί ολικής αλέσεως και 1 ποτήρι φρέσκο χυμό.
-2 φέτες ψωμί με μέλι και λίγο βούτυρο ή μαργαρίνη και ένα ποτήρι γάλα.
-Τοστ με ψωμί ολικής αλέσεως, με τυρί και ένα ποτήρι φρέσκο χυμό.
-Μια αραβική πίτα με κοτόπουλο (που μπορεί να σας είχε «μείνει» από την προηγούμενη), τυρί χαμηλό σε λιπαρά και λαχανικά.
-1-2 μουστοκούλουρα και ένα ποτήρι γάλα χαμηλό σε λιπαρά.
Άλλες συμβουλές για το πρωινό, για μεγαλύτερη ΠΟΙΚΙΛΙΑ:
Γ. ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ.
Φαίνεται ότι το «προσωπικό παράδειγμα» είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να διδάσκει κανείς το οτιδήποτε, αλλά συνάμα και ο πιο δύσκολος. Την επόμενη φορά που θα φάτε μαζί με το παιδί εξηγήστε του γιατί προτιμάτε το τοστ σας να έχει τομάτα, μαρούλι και όχι λουκάνικο, πάριζα, ή γιατί προτιμάτε να έχετε μαζί σας δύο φρούτα και όχι κρουασάν όταν πάτε στη δουλειά σας. Τα παιδιά είναι «σφουγγάρια» αξιοποιήστε το !
Δ. ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΚΥΛΙΚΕΙΟ.
Ανοίξτε κουβέντα για το «μενού» του σχολείου. Μπορείτε να το συμβουλεύσετε για το ποιες επιλογές είναι υγιεινότερες, αλλά και να του υπενθυμίσετε για τη σπουδαιότητα των φρούτων ως σχολικό σνακ. Αν δεν του αρέσει τίποτα από αυτά που πωλούνται στο κυλικείο, τότε τακτοποιήστε το θέμα μέσω της προετοιμασίας του κολατσιού από το σπίτι.
Αν θεωρείτε ότι το σχολικό «μενού» δεν είναι εναρμονισμένο με τις ανάγκες των παιδιών τότε αρχίστε τις καλές πράξεις.
Χωρίς ντε και καλά καταγγελτική διάθεση το σχολικό κυλικείο μπορεί πολύ εύκολα να γίνει εργαλείο Διατροφικής Αγωγής αν συνεργαστούν αρμονικά ο Σύλλογος Καθηγητών ή Δασκάλων, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων, ο Σύλλογος των Μαθητών. Μπορείτε να επικοινωνήσετε τόσο με τον ιδιοκτήτη του σχολικού κυλικείου, όσο και με τον υπεύθυνο από το εκπαιδευτικό προσωπικό. Είναι γνωστό ότι υπάρχει νομοθεσία σχετικά με το τι πρέπει να πωλείται στο σχολικό κυλικείο. Είναι όμως πολύ σημαντικό αυτή τη νομοθεσία να τη βοηθήσετε πέρα από το να είστε το «προσωπικό παράδειγμα», αλλά και με τη θετική παρέμβαση σας. Υπάρχουν πολλά θετικά παραδείγματα ανάδειξης του σχολικού κυλικείου σε εργαλείο Προαγωγής Υγείας. Τότε και οι πωλήσεις προϊόντων θα είναι υψηλές (καλό για τον υπεύθυνο του Κυλικείου), αλλά κυρίως η διατροφή των παιδιών θα ανέβει επίπεδο βοηθώντας τα στη συνολική υγεία, την ανάπτυξη και την επίδοση στα μαθήματα !
Καλή σχολική χρονιά παιδιά !
Πηγές:
-"Nutrition Standards for School Meals”, August 2012.www.usda.gov.
-Obesity Research. 2002 Feb;10(2):78-82.
-ενημερωτικό δελτίο ΕΦΕΤ, 10 Σεπτεμβρίου 2012 (http://www.efet.gr/portal/page/portal/efetnew/news/view_new?par_newID=721)
Επιμέλεια:
Δημήτρης Μπερτζελέτος
Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc
Τρίπολη
e-mail: bertzeletos@gmail.com
ιστοσελίδα:www.bertzeletos.gr
τηλ: 2710 232364
Διεύθυνση: Γρηγορίου Ε’29 (Τρίπολη)
-Αλλάξτε το ψωμί, βάλτε πολύσπορο, ψωμί ζέας, αραβική πίτα, τσιαπάτα, πανίνι, πίτα από σουβλάκι.
-Όχι κάθε μέρα γαλοπούλα, ζαμπόν. Προσθέστε μανιτάρια, καρότο, καλαμπόκι, τομάτα, αγγούρι μέσα στα ψωμάκια.
-Αλλάζετε και τυρί. Δώστε όλη τη γκάμα να δοκιμάσει το παιδί, ταιριάξτε τη φέτα με την τομάτα και ένα πατέ ελιάς. Από την άλλη ταιριάξτε μια γλυκιά γραβιέρα στο πανίνι μαζί με τομάτα και μαρούλι.
-Παίξτε με βολικά και εύκολα στη μεταφορά φρούτα. Μπανάνα, βιολογικό μήλο ή αχλάδι, σταφύλι. Εντάξτε και τα αποξηραμένα φρούτα, προτιμώντας όσα δεν έχουν προσθήκη ζάχαρης (ανανάς, φράουλα, σταφίδα, παπάγια, μύρτιλο, γκότζι μπέρι).
Γ. ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ.
Φαίνεται ότι το «προσωπικό παράδειγμα» είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να διδάσκει κανείς το οτιδήποτε, αλλά συνάμα και ο πιο δύσκολος. Την επόμενη φορά που θα φάτε μαζί με το παιδί εξηγήστε του γιατί προτιμάτε το τοστ σας να έχει τομάτα, μαρούλι και όχι λουκάνικο, πάριζα, ή γιατί προτιμάτε να έχετε μαζί σας δύο φρούτα και όχι κρουασάν όταν πάτε στη δουλειά σας. Τα παιδιά είναι «σφουγγάρια» αξιοποιήστε το !
Δ. ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΚΥΛΙΚΕΙΟ.
Ανοίξτε κουβέντα για το «μενού» του σχολείου. Μπορείτε να το συμβουλεύσετε για το ποιες επιλογές είναι υγιεινότερες, αλλά και να του υπενθυμίσετε για τη σπουδαιότητα των φρούτων ως σχολικό σνακ. Αν δεν του αρέσει τίποτα από αυτά που πωλούνται στο κυλικείο, τότε τακτοποιήστε το θέμα μέσω της προετοιμασίας του κολατσιού από το σπίτι.
Αν θεωρείτε ότι το σχολικό «μενού» δεν είναι εναρμονισμένο με τις ανάγκες των παιδιών τότε αρχίστε τις καλές πράξεις.
Χωρίς ντε και καλά καταγγελτική διάθεση το σχολικό κυλικείο μπορεί πολύ εύκολα να γίνει εργαλείο Διατροφικής Αγωγής αν συνεργαστούν αρμονικά ο Σύλλογος Καθηγητών ή Δασκάλων, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων, ο Σύλλογος των Μαθητών. Μπορείτε να επικοινωνήσετε τόσο με τον ιδιοκτήτη του σχολικού κυλικείου, όσο και με τον υπεύθυνο από το εκπαιδευτικό προσωπικό. Είναι γνωστό ότι υπάρχει νομοθεσία σχετικά με το τι πρέπει να πωλείται στο σχολικό κυλικείο. Είναι όμως πολύ σημαντικό αυτή τη νομοθεσία να τη βοηθήσετε πέρα από το να είστε το «προσωπικό παράδειγμα», αλλά και με τη θετική παρέμβαση σας. Υπάρχουν πολλά θετικά παραδείγματα ανάδειξης του σχολικού κυλικείου σε εργαλείο Προαγωγής Υγείας. Τότε και οι πωλήσεις προϊόντων θα είναι υψηλές (καλό για τον υπεύθυνο του Κυλικείου), αλλά κυρίως η διατροφή των παιδιών θα ανέβει επίπεδο βοηθώντας τα στη συνολική υγεία, την ανάπτυξη και την επίδοση στα μαθήματα !
Καλή σχολική χρονιά παιδιά !
Πηγές:
-"Nutrition Standards for School Meals”, August 2012.www.usda.gov.
-Obesity Research. 2002 Feb;10(2):78-82.
-ενημερωτικό δελτίο ΕΦΕΤ, 10 Σεπτεμβρίου 2012 (http://www.efet.gr/portal/page/portal/efetnew/news/view_new?par_newID=721)
Επιμέλεια:
Δημήτρης Μπερτζελέτος
Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc
Τρίπολη
e-mail: bertzeletos@gmail.com
ιστοσελίδα:www.bertzeletos.gr
τηλ: 2710 232364
Διεύθυνση: Γρηγορίου Ε’29 (Τρίπολη)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου